De tijd van foldertjes op de toonbank van de lokale middenstand is voorbij. Het avondenlang met de hele familie de blaren op je voeten lopen om flyers in brievenbussen te stoppen ook. Adverteren in het lokale ‘Sufferdje’? Kansloos!!

VK-20150520-2392254-Met u aanspreken-page-0

Ik moet eraan!
Ik moet eraan dus! Social Media Marketing. Mezelf promoten via een aantrekkelijke en interactieve website. Snel en vindbaar! Als je budget het niet toelaat om dit zorgeloos aan een expert over te laten ga je zelf aan de slag. Met tutorials, handleidingen en snelle tips die op het internet te vinden zijn. Met een beetje mazzel heb je het een paar weken, heel wat frustraties en een RSI nek later, voor elkaar.
Vervolgens ga je jezelf profileren op Google voor Bedrijven, Facebook, Twitter, Pinterest en Instagram. Je leert hoe je moet bloggen, want je website moet regelmatig nieuwe content bevatten om hoger in de ‘ranking’ te komen. En dan, net als je denkt dat je lekker op dreef bent, krijg je een e-mail!

Promo-video
Een e-mail van Jochem. Een jonge, enthousiaste, startende ondernemer die promotiefilmpjes voor op je website maakt. Want, ‘zonder video op je website kom je er niet’ is zijn bemoedigende boodschap!  Een video heeft veel voordelen. Het houdt mensen langer op je website (wat weer goed is voor de ranking) en het spreekt nét weer iets meer aan. De potentiële klant van tegenwoordig wil meer. Die wil een gezicht, een stem, een gevoel hebben bij de aanbieder van de dienst of het product. De jonge ondernemer biedt aan om voor een leuk prijsje een dergelijke ‘promo-video’ te maken. Met alles erop en eraan. Zelfs een ‘Call-to-Action’ button!
Ik bekijk de voorbeelden die hij meestuurt. Korte, snelle, strakke en trendy filmpjes. Lekker muziekje eronder. Met een ‘elevator-pitch’. Ik vind het wel grappig maar besluit dat ik best zelf een ‘promo-video’ kan maken.

‘Doe het zelf’
Even later verander ik mijn praktijkruimte in de ‘filmset’. Ik installeer de camera op het statief en richt het op de stoel waar ik altijd achter mijn bureau zit. Even de plant een beetje dichterbij trekken, heb ik nog een leuk decor ook!

Vervolgens begeef ik me naar de afdeling ‘Visagie’  De badkamer. Mét de make-up tas onder mijn arm. Ik smeer een dikke laag foundation op mijn décollete om wat rode vlekjes te camoufleren en ik pleister mijn gezicht dicht om de oneffenheden die de tand des tijds daar heeft achtergelaten te maskeren. Op een video zie je er altijd bleker uit dan je in werkelijkheid bent, dus met de kwast gaat er flink wat rouge op mijn wangen, wat ‘conceiler’ op mijn walletjes en de wenkbrauwen worden een beetje extra aangezet met het speciaal daarvoor bestemde bruine potloodje. Nu nog een lijntje rond de oogleden, beetje mascara en een sprekende lippenstift.
Ten slotte zoek ik een leuk bloesje uit dat past bij de achtergrondkleur van mijn website (jaja, daar is over nagedacht!) en ik ben klaar voor de opname!

Take one
Ik druk op de ‘Record-knop’ van mijn volautomatische videocameraatje en ga op mijn bureaustoel zitten. Eerst even een testopname. Om te kijken hoe de belichting is. Of ik leuk in beeld kom met de plant naast me. Als een echte ‘pro’ kijk ik vriendelijk in de lens van de camera en zeg: ‘Take one: Hallo! Welkom op mijn website! Leuk dat je me gevonden hebt!’
Ik stop de opname en bekijk het resultaat. Ik zie alleen mijn zwaar aangezette lippen bewegen op het beeld. En een onderkin die gezellig meewappert tijdens het praten. Het lijkt ‘Vlaggetjesdag’ wel!  Even opnieuw de camera instellen! Onderkin-proof! Maar dat lukt helaas niet. Ik druk op de ‘Record-knop’ en haast me terug naar de stoel alvorens ik wederom vriendelijk lachend in de lens mijn verhaal begin te doen. Take two!
Ik ben niet snel tevreden. Schemerlamp aan, luxaflex open, dicht, halfdicht. Schemerlamp weer uit. Plant een beetje opzij. Maar het licht blijft maar in mijn bril reflecteren waardoor je niet mijn ogen maar 2 spiegelende vlakken ziet op de plek waar mijn ogen zitten! Grote licht dan maar uit. Luxaflex helemaal dicht! Camera nog iets meer naar achteren. Oh, mijn haar zit niet goed, en de lippenstift is door het vele praten ook weer verdwenen. Er verschijnen wat pareltjes op mijn neus. Even bijwerken met de stift en de kwast.

Take 36
Eindelijk, bij Take 36 is alles zoals ik het hebben wil. En ik begin mijn verhaal. Ik raak helemaal enthousiast door wat ik aan het vertellen ben tegen de lens en blijf maar doorgaan. Als ik uiteindelijk klaar ben met mijn promo-verhaal ben ik 20 minuten verder!
Ik besluit het erbij te laten. Ik ga wel wat knippen om het wat in te korten. Ik breng de video van de camera over naar mijn laptop en importeer deze in Windows Movie Maker. Vervolgens ga ik knippen. Ik zorg dat de beelden mooi in elkaar overvloeien en weet het uiteindelijke resultaat terug te brengen tot een trendy promo-filmpje (van 10 minuten!) mét hippe intro en aftiteling!
Tenslotte besluit ik het gelijk maar op mijn website te knallen! Uitstel is afstel!
Nog diezelfde avond kijk ik het filmpje terug. Een paar keer. Inmiddels ben ik weer een beetje bij mijn positieven. De dikke laag make-up is er ook af.

Omroep Max
Ik bekijk mezelf kritisch en vind mijzelf een soort mengeling van een presentatrice van Omroep Max en Prinses Beatrix toen ze nog haar kersttoespraken hield.
Na 5 minuten gaat het me al vervelen om naar mezelf te kijken en te luisteren. Dit is geen ‘Elevator Pitch’…dit is een hoop langdradig gezeur!
Ik haal het filmpje inclusief ‘Call-to-Action’ button maar weg….

Misschien moet ik Jochem eens gaan bellen….